| пали |
english - Nyanamoli thera |
русский - khantibalo |
Комментарии |
|
Majjhimabhāṇakā pana paṭhamajjhāne oḷāriko, dutiyajjhānupacāre sukhumoti evaṃ heṭṭhimaheṭṭhimajjhānato uparūparijjhānupacārepi sukhumataramicchanti.
|
But the Majjhima reciters have it that it is subtler in each access than in the jhāna below too in this way: In the first jhāna it is gross, and in the second-jhāna access it is subtle [by comparison, and so on].
|
Но хранители Маджджхима никаи утверждают, что оно более тонкое в сосредоточении доступа, чем в джхане ниже его, говоря: в первой джхане оно грубое, а в сосредоточении доступа второй джханы оно тонкое и так далее.
|
|
|
Sabbesaññeva pana matena apariggahitakāle pavattakāyasaṅkhāro pariggahitakāle paṭippassambhati.
|
It is, however, the opinion of all that the bodily formation occurring before the time of discerning becomes tranquilized at the time of discerning,
|
Но общим мнением является то, что телесное конструирование, возникающее во время не улавливания становится спокойным во время улавливания;
|
|
|
Pariggahitakāle pavattakāyasaṅkhāro paṭhamajjhānupacāre - pe - catutthajjhānupacāre pavattakāyasaṅkhāro catutthajjhāne paṭippassambhati.
|
and the bodily formation at the time of discerning becomes tranquilized in the first-jhāna access … and the bodily formation occurring in the fourth-jhāna access becomes tranquilized in the fourth jhāna.
|
телесное конструирование во время улавливания становится спокойным в сосредоточении доступа первой джханы... телесное конструирование во время улавливания становится спокойным в сосредоточении доступа первой джханы...
|
|
|
Ayaṃ tāva samathe nayo.
|
This is the method of explanation in the case of serenity.
|
Это первый метод, относящийся к успокоению.
|
|