| Что нового | Оглавление | Поиск | Закладки | Словарь | Вход | EN / RU |
| Закладка |
621. Evaṃ yaṃ saṅkhārapaccayā yaṃ viññāṇaṃ hoti, taṃ ñatvā idānissa evaṃ pavatti veditabbā – sabbameva hi idaṃ pavattipaṭisandhivasena dvedhā pavattati. Tattha dve pañcaviññāṇāni, dve manodhātuyo, somanassasahagatā ahetukamanoviññāṇadhātūti imāni terasa pañcavokārabhave pavattiyaññeva pavattanti. Sesāni ekūnavīsati tīsu bhavesu yathānurūpaṃ pavattiyampi paṭisandhiyampi pavattanti. |
| пали | english - Nyanamoli thera | русский - khantibalo | Комментарии |
| 621.Evaṃ yaṃ saṅkhārapaccayā yaṃ viññāṇaṃ hoti, taṃ ñatvā idānissa evaṃ pavatti veditabbā – sabbameva hi idaṃ pavattipaṭisandhivasena dvedhā pavattati. | 126. After knowing what kind of consciousness has what formations as its condition, one should now understand how it occurs as follows. Now, this resultant consciousness all occurs in two ways, namely, (a) in the course of an individual existence (or continuity), and (b) at the rebirth-linking [moment]. | Узнав какие разновидности сознания обусловлены какими волевыми конструкциями, следует понять как это происходит следующим образом. Всё это результирующее сознание происходит двумя способами: (1) в процессе существования (непрерывности) индивидуума и (2) при воссоединении ума. |
Ну вот это уже вносит некоторую ясность. В МН9 сознание объясняется просто как 6 видов сознания, а тут ещё и добавляется момент ума воссоединения. Суд... Все комментарии (1) |
| Tattha dve pañcaviññāṇāni, dve manodhātuyo, somanassasahagatā ahetukamanoviññāṇadhātūti imāni terasa pañcavokārabhave pavattiyaññeva pavattanti. | Herein, there are the two fivefold consciousnesses ((34)–(38) and (50)–(54)), two mind elements ((39) and (55)), and root-causeless mind-consciousness element accompanied by joy (40), that is, thirteen which occur only in the course of an existence in the five-constituent kind of becoming.20 |
Comm. NT: 20. For five-constituent becoming, etc., see §§253–54.
cf. §180. Все комментарии (1) |
|
| Sesāni ekūnavīsati tīsu bhavesu yathānurūpaṃ pavattiyampi paṭisandhiyampi pavattanti. | The remaining nineteen occur in the three kinds of becoming, either in the course of an existence or at rebirth-linking, as appropriate. |