пали |
english - Soma thera |
русский - khantibalo |
Комментарии |
Asantanti appaṭilābhavasena avijjamānaṃ.
|
Assantam = "Is absent." Not existing through lack of attainment.
|
"Отсутствует" - не существует из-за отсутствия достижения.
|
|
Yathā ca anuppannassātiādīsu pana satisambojjhaṅgassa tāva – "atthi, bhikkhave, satisambojjhaṅgaṭṭhānīyā dhammā, tattha yonisomanasikārabahulīkāro, ayamāhāro anuppannassa vā satisambojjhaṅgassa uppādāya, uppannassa vā satisambojjhaṅgassa bhiyyobhāvāya vepullāya bhāvanāya pāripūriyā saṃvattatī"ti (saṃ. ni. 5.183) evaṃ uppādo hoti.
|
Yatha anuppannassa = "How (the arising) of the non-arisen." First, is the enlightenment factor of mindfulness. There are things which condition the enlightenment factor of mindfulness, and an abundance of right reflection on them is the reason that is conducive to the arising of the non-arisen enlightenment factor of mindfulness and for the increase, the expansion and completion by culture of the arisen enlightenment factor.
|
"Как происходит возникновение невозникшего". Рассмотрим сначала памятование: " Есть умственные качества, которые выступают в качестве основы памятования как фактора Постижения. Уделять им основательное внимание, – вот пища для возникновения ещё невозникшего памятования как фактора Постижения, или для развития и совершенствования уже возникшего памятования как фактора Постижения." - так оно возникает.
|
|
Tattha satiyeva satisambojjhaṅgaṭṭhānīyā dhammā.
|
Thus it comes into being: just mindfulness comprises the things which condition the enlightenment factor of mindfulness.
|
Только памятование является умственным качеством, выступающим в качестве основы памятования как фактора постижения.
|
|
Yonisomanasikāro vuttalakkhaṇoyeva, taṃ tattha bahulaṃ pavattayato satisambojjhaṅgo uppajjati.
|
Right reflection has just the characteristic already mentioned, and when right reflection occurs plentifully in the things which condition the enlightenment factor of mindfulness, the enlightenment factor of mindfulness arises.
|
Основательное внимание имеет описанную выше характеристику и когда основательное внимание обильно возникает в отношении того, что обуславливает памятование как фактор постижения, возникает памятование как фактор постижения.
|
|