Что нового | Оглавление | Поиск | Закладки | Словарь | Вход | EN / RU |
Комментарий к разделу о волевых конструкциях Палийский оригинал
пали | Nyanamoli thera - english | khantibalo - русский | Комментарии |
102.Saṅkhāravāre abhisaṅkharaṇalakkhaṇo saṅkhāro. | 62. In the section on formations, a formation (sankhara) has the characteristic of forming (abhisankharanalakkhana). | В разделе о волевых конструкциях волевая конструкция имеет характеристику конструирования. | |
Vitthāravāre panassa kāyasaṅkhāroti kāyato pavattasaṅkhāro, kāyadvāre copanavasena pavattānaṃ kāmāvacarakusalato aṭṭhannaṃ, akusalato dvādasannanti vīsatiyā kāyasañcetanānametaṃ adhivacanaṃ. | But in the detailed section, the bodily formation (kayasankhara) is a formation that proceeds from the body. This is a designation for the twenty kinds of bodily volition — the eight sense-sphere wholesome and twelve unwholesome — that occur by way of activation in the bodily door.[57] | Но в разделе подробного объяснения волевая конструкция проявляющаяся в виде поступков тела является волевой конструкцией, реализующейся через тело. Это обозначение 20 видов телесного воления - восемь видов благотворного воления, относящегося к миру страсти и 12 неблаготворного воления. Они осуществляются посредством активации во вратах тела. |
Comm. NT: The figures for the types of consciousness again come from the Abhidhamma. These types of consciousness can come to expression either throug... Все комментарии (1) |
Vacīsaṅkhāroti vacito pavattasaṅkhāro, vacīdvāre vacanabhedavasena pavattānaṃ vīsatiyā eva vacīsañcetanānametaṃ adhivacanaṃ. | The verbal formation (vacisankhara) is a formation that proceeds from speech. This is a designation for the (same) twenty kinds of verbal volition that occur by way of breaking into speech in the door of speech. | Волевая конструкция, проявляющаяся в виде поступков речи, является волевой конструкцией, реализующейся через речь. Это обозначение тех же 20 видов речевого воления, которые возникают путём начинания говорить во вратах речи. | |
Cittasaṅkhāroti cittato pavattasaṅkhāro, kāyavacīdvāre copanaṃ akatvā raho nisīditvā cintayantassa pavattānaṃ lokiyakusalākusalavasena ekūnatiṃsamanosañcetanānametaṃ adhivacanaṃ. | The mental formation (cittasankhara) is a formation that proceeds from the mind. This is a designation for the twenty-nine kinds of mental volition — the mundane wholesome and unwholesome — that occur in one sitting alone in thought, and which do not cause activation of the bodily and verbal doors. [58] | Волевая конструкция, проявляющаяся в виде поступков ума, является волевой конструкцией, реализующейся через ум. Это обозначение 29 видов умственного воления - мирского благотворного и мирского неблаготворного, которые происходят лишь в уме и не вызывают активации врат тела или речи. |
Comm. NT: The nine types of volition which do not come to expression by body or speech are the five volitions of the five fine-material-sphere jhanas ... Все комментарии (1) |
Avijjāsamudayāti ettha pana kusalānaṃ upanissayavasena akusalānaṃ sahajātādivasenāpi avijjāpaccayo hotīti veditabbā. | With the arising of ignorance (avijjasamudaya): But here ignorance should be understood as a condition for the wholesome by way of decisive support and for the unwholesome by way of conascence as well. | "С возникновением неведения" - но здесь неведение следует понимать как условие благотворного в виде определяющего условия и также как условие неблаготворного в виде сопутствия. | |
Sesaṃ vuttanayamevāti. | The rest by the method stated. | Остальное как было объяснено ранее. | |
Saṅkhāravāravaṇṇanā niṭṭhitā. | Завершён комментарий к разделу о волевых конструкциях |