пали |
146.Evaṃ yāva upacārato appanākoṭi, tāva saṅkhepena mettābhāvanaṃ dassetvā idāni vitthāratopi taṃ dassetuṃ "ye kecī"ti gāthādvayamāha.
|
khantibalo |
Когда Благословенный кратко объяснил развитие дружелюбия с сосредоточения доступа до поглощённости как предела, он изрёк следующую пару строф, начинающуюся с ye kecī, чтобы также объяснить всё это подробнее. |
Комментарий оставлен 04.07.2015 20:32
автором khantibalo
Комм. Нянамоли тхеры:
For access (upacaara) and absorption (appanaa) concentration see Vis. Ch. III, § 6 p/85 and Ch. iv, §§ 32 ff./pp. 126 ff.
Lovingkindness is said tobe capable of producing the first three jlianas but not the fourth (Vis. Ch. ix,§ 111 /p.322). Neither the four Divine Abidings nor the four (or five) jhanas nor the four formless states are claimed as 'the teaching peculiar to Enlightened Ones (buddhaana.m saamukka.msikaa desanaa: M.i. 380), that being the Four Noble Truths, and the insight into the Three Characteristics of Impermanence, suffering, and not-self, that leads to the penetration of the Truths.