So tehi tehi paccayehi anūnādhikeheva tassa tassa dhammassa sambhavato tathatāti, sāmaggiṃ upagatesu paccayesu muhuttampi tato nibbattānaṃ dhammānaṃ asambhavābhāvato avitathatāti, aññadhammapaccayehi aññadhammānuppattito anaññathatāti, jarāmaraṇādīnaṃ paccayato vā paccayasamūhato vā idappaccayatāti vutto.
|
Actuality (tathata)is said to indicate the occurrence of each particular phenomenon when its assemblage of appropriate conditions is present. inerrancy (avitathta) means that once its conditions have reached completeness there is no nonoccurrence, even for a moment, of the phenomenon due to be produced from those condition. Not-otherwiseness (anannathata)means that there is no production of one phenomenon by another's conditions. The phrase specific conditionality is used to refer to the (individual) conditions for aging-and-death, etc.
|
"Реальность" сказано, чтобы показать появление каждого конкретного явления, когда присутствует набор его необходимых условий. "Непреложность" означает, что когда его условия полностью удовлетворяются, даже на миг нет непорождения того явления, которое порождается этим условием. "Не иначе" означает, что нет порождения одного явления благодаря условиям другого. "Обусловленность одного другим" сказано, чтобы указать на конкретные условия для старости и смерти и прочего.
|
|