385."Puna caparaṃ, bhikkhave, bhikkhu dhammesu dhammānupassī viharati sattasu bojjhaṅgesu.
|
[4] “And further, the monk remains focused on mental qualities in & of themselves with reference to the seven factors for awakening.
|
42. "Again, bhikkhus, a bhikkhu abides contemplating mind- objects as mind-objects in terms of the seven enlightenment factors.161
|
16.'Again, monks, a monk abides contemplating mind-objects as mind-objects in respect of the seven factors of enlightenment.689
|
Кроме того, монах пребывает, отслеживая явления как явления в части семи факторов постижения.
|
16. И далее, монахи, монах пребывает созерцающим состояния в [воспринимаемых им] состояниях относительно семи звеньев просветления.
|
|
Kathañca pana, bhikkhave, bhikkhu dhammesu dhammānupassī viharati sattasu bojjhaṅgesu?
|
And how does a monk remain focused on mental qualities in & of themselves with reference to the seven factors for awakening?
|
And how does a bhikkhu abide contemplating mind-objects as mind-objects in terms of the seven enlighten- ment factors?
|
How does he do so?
|
Каким образом монах пребывает, отслеживая явления как явления в части семи факторов постижения?
|
Как же, монахи, монах пребывает созерцающим состояния в [воспринимаемых им] состояниях относительно семи звеньев просветления?
|
|
Idha, bhikkhave, bhikkhu santaṃ vā ajjhattaṃ satisambojjhaṅgaṃ 'atthi me ajjhattaṃ satisambojjhaṅgo'ti pajānāti, asantaṃ vā ajjhattaṃ satisambojjhaṅgaṃ 'natthi me ajjhattaṃ satisambojjhaṅgo'ti pajānāti, yathā ca anuppannassa satisambojjhaṅgassa uppādo hoti tañca pajānāti, yathā ca uppannassa satisambojjhaṅgassa bhāvanāya pāripūrī hoti tañca pajānāti.
|
There is the case where, there being mindfulness as a factor for awakening present within, he discerns, ‘Mindfulness as a factor for awakening is present within me. ’ Or, there being no mindfulness as a factor for awakening present within, he discerns, ‘Mindfulness as a factor for awakening is not present within me. ’ He discerns how there is the arising of unarisen mindfulness as a factor for awakening. And he discerns how there is the culmination of the development of mindfulness as a factor for awakening once it has arisen.18
|
Here, there being the mindfulness enlighten- ment factor in him, a bhikkhu understands: 'There is the mindfulness enlightenment factor in me'; or there being no mindfulness enlightenment factor in him, he understands: [62] 'There is no mindfulness enlightenment factor in me'; and he also understands how there comes to be the arising of the unarisen mindfulness enlightenment factor, and how the arisen mindfulness enlightenment factor comes to fulfilment by development.
|
Here, monks, if the enlighten- ment-factor of mindfulness is present in himself, a monk knows that it is present. If the enlightenment-factor of mindfulness is absent in himself, he knows that it is absent. And he knows how the unarisen enlightenment-factor of mindfulness comes to arise, and he knows how the complete development of the enlightenment-factor of mindfulness comes about.
|
Здесь, монахи, (1) когда в нем присутствует памятование как фактор постижения, монах познаёт, что в нем есть памятование как фактор постижения, либо, когда в нем отсутствует памятование как фактор постижения, он познаёт, что в нем нет памятования как фактора постижения; он познаёт, как происходит возникновение невозникшего памятования как фактора постижения; и он познаёт, как приходит совершенство в развитии возникшего памятования как фактора постижения.
|
Вот, монахи, монах, когда [в нем] есть внутреннее звено просветления, состоящее в способности самосознания, осознаёт: „Во мне есть внутреннее звено просветления, состоящее в способности самосознания“; когда [в нем] нет внутреннего звена просветления, состоящего в способности самосознания, осознаёт: „Во мне нет внутреннего звена просветления, состоящего в способности самосознания“. И когда [в нем] возникает не возникавшее [раньше] звено просветления, состоящее в способности самосознания, он осознаёт это; и когда возникшее [в нем] звено просветления, состоящее в способности самосознания, достигает полного осуществления, он осознаёт это.
|
|