пали |
"Sati, mahārāja, uppajjamānā kusalākusalasāvajjānavajjahīnappaṇītakaṇhasukkasappaṭibhāgadhamme apilāpeti 'ime cattāro satipaṭṭhānā, ime cattāro sammappadhānā, ime cattāro iddhipādā, imāni pañcindriyāni, imāni pañca balāni, ime satta bojjhaṅgā, ayaṃ ariyo aṭṭhaṅgiko maggo, ayaṃ samatho, ayaṃ vipassanā, ayaṃ vijjā, ayaṃ vimuttī'ti.
|
John Kelly et al. |
“Mindfulness arising, your majesty, does not waver concerning things that are wholesome and unwholesome, blameworthy and blameless, inferior and superior, dark and light, or evenly mixed, thinking ‘these are the four establishments of mindfulness, these the four right strivings, these the four bases for psychic power, these the five faculties, these the five powers, these the seven factors of enlightenment, this the noble eightfold path, this serenity, this insight, this knowledge, this liberation’. |
khantibalo |
– Когда возникает памятование, государь, оно упоминает все явления (способы поведения): благотворные и неблаготворные, заслуживающие осуждения и не заслуживающие осуждения, низкие и возвышенные, темные и светлые, противоположные друг другу: вот четыре способа установления памятования, вот четыре надлежащих усилия, вот четыре основы сверхсил (могущества), вот пять духовных способностей, вот пять сил, вот семь факторов постижения, вот благородный восьмеричный путь, вот спокойствие, вот прозрение, вот знание, вот освобождение. |
N.K.G. Mendis |
“When mindfulness is uprising, sire, one does not drift in regard to mental states that are wholesome and unwholesome, blamable and blameless, low and lofty, dark and bright or evenly mixed, but thinking: ‘These are the four foundations of mindfulness, these the four right efforts, these the four bases of psychic power, these the five spiritual faculties, these the five powers, these the seven factors of enlightenment, this the Noble Eightfold Path, this is calm, this is insight, this is knowledge, this is emancipation, |
Rhys Davids T.W. |
‘As mindfulness, O king, springs up in his heart he repeats over the good and evil, right and wrong, slight and important, dark and light qualities, and those that resemble them, saying to himself: “These are the four modes of keeping oneself ready and mindful, these the four modes of spiritual effort, these the four bases of extraordinary powers, these the five organs of the moral sense, these the five mental powers, these the seven bases of Arahatship, these the eight divisions of the Excellent Way, this is serenity and this insight, this is wisdom and this emancipation.” |
Парибок А.В. |
– Когда возникает памятование, государь, оно упоминает все дхармы: благие и неблагие, зазорные и незазорные, низкие и возвышенные, темные и светлые, противоположные друг другу: вот четыре постановки памятования, вот четыре истинных начинания, вот четыре основы сверхобычных сил, вот пять орудий, вот пять сил, вот семь звеньев просветления, вот арийская восьмизвенная стезя, вот спокойствие, вот прозрение, вот ведение, вот свобода. |